Categories
Uncategorized

TVET – PENJANA PELUANG KERJAYA MASA HADAPAN

Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET- Technical And Vocational Education And Training) merangkumi pembelajaran formal, bukan formal dan tidak formal yang mempersiapkan generasi belia dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan dalam dunia pekerjaan. Menurut Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), TVET juga dikenali sebagai latihan perantisan, pendidikan vokasional, pendidikan teknikal, pendidikan teknikal-vokasional, pendidikan pekerjaan, pendidikan dan latihan vokasional, pendidikan vokasional, pendidikan kerjaya dan teknikal, pendidikan tenaga kerja, pendidikan tempat kerja, dan lain-lain.

TVET seperti yang ditakrifkan oleh UNESCO adalah meliputi “sebagai nilai tambah kepada pendidikan umum, kajian teknologi dan sains yang berkaitan serta peningkatan kemahiran praktikal, sikap, pemahaman, dan pengetahuan yang berkaitan dengan pekerjaan dalam pelbagai sektor ekonomi dan kehidupan sosial” . Di TVET, golongan muda berpeluang untuk belajar dari tahap asas hingga tinggi dalam pelbagai syarat yang dikehendaki oleh bidang pekerjaan.

Program TVET di Malaysia ditawarkan di peringkat sijil, diploma, dan ijazah oleh  agensi-agensi berikut iaitu:-

  1. CIAST, JABATAN PEMBANGUNAN KEMAHIRAN
  2. IKBN, INSTITUT KEMAHIRAN BELIA NEGARA / IKTBN
  3. IKM, INSTITUT KEMAHIRAN MARA
  4. ILP, INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN
  5. JMTI, INSTITUT TEKNIKAL JEPUN- MALAYSIA
  6. KKTM, KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA
  7. KK, KOLEJ KOMUNITI
  8. NATC, MAJLIS LATIHAN PERTANIAN KEBANGSAAN
  9. POLITEKNIK
  10. ADTEC, PUSAT LATIHAN TEKNOLOGI TINGGI

Menurut Pelan Pendidikan Pendidikan Tinggi Malaysia (Pengajian Tinggi) MOHE, terdapat kenaikan permintaan bagi tambahan 1.3 juta pekerja TVET menjelang tahun 2020 di 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) yang dikenal pasti di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) kerajaan.

Untuk memenuhi permintaan ini, kerajaan telah meningkatkan perbelanjaan pembangunan yang diberikan kepada institusi TVET awam dari RM 1.8 bilion pada tahun 2010 kepada RM 2.1 bilion pada tahun 2014.

Terdapat lebih 1,000 institusi TVET di Malaysia yang 506 adalah institusi awam.

Institusi awam seperti politeknik, kolej komuniti, kolej vokasional dan institusi pengajian tinggi lain boleh menampung kira-kira 230,000 pelajar.

Pada tahun 2013, daripada 429,000 pelajar yang menduduki peperiksaan SPM, 321,000 pelajar mendaftar dalam program pendidikan dan latihan tinggi, dengan lebih daripada 50% mendaftar di institusi TVET.

SITUASI SEMASA

Pada masa ini, kelayakan untuk pendidikan akademik (pendidikan tinggi) dan pendidikan vokasional yang ditawarkan oleh universiti, politeknik dan kolej komuniti (MOHE) diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA),

Program latihan kemahiran yang ditawarkan oleh institusi latihan kemahiran diakreditasi oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) Kementerian Sumber Manusia.


KELOMPOK SASARAN

Perbezaan Sasaran Oleh Institusi Di Bawah KPT
Kolej Vokesyenal
Kolej Komuniti
Politeknik
Malaysia Technical University Network (MTUN)
Kumpulan Sasar
16 Tahun
(Selepas Tkn 3)
18 Tahun
(Selepas Tkn 5)
18 Tahun
(Selepas Tkn 5)
18 Tahun
(Selepas Tkn 5)
Syarat Kelayakan Masuk
PT3: Gred
D and E, Lulus BM
SKM Tahap 2
A,B,C,D for SVM, Diploma(DVM)
SPM with 1 kredit utk Sijil
Sijil untuk WBL Diploma
SPM dgn 3-6 credits for Diploma
Diploma utk WBL
Adv Diploma, WBL utk Bachelor
SPM dgn 5 kredit utk Diploma
Diploma utk
Adv Diploma,
Bachelor

APA PELUANG BELAJAR YANG DITAWARKAN?

Pendidikan Vokasional ditawarkan oleh institusi pendidikan di bawah Kementerian Pelajaran yang termasuk

  1. PAV (untuk lepasan UPSR),
  2. Kolej Vokesyenal,
  3. Kolej Komuniti,
  4. Politeknik dan Universiti MTUN. 

Kelayakan yang ditawarkan termasuk Sijil, Diploma, Diploma Vokasional Malaysia (DVM), Diploma Lanjutan, dan Ijazah Sarjana Muda (pendidikan vokasional).

Setelah selesai pendidikan sekolah rendah, lepasan sekolah UPSR (Standard 6) boleh memilih untuk mengikuti Pendidikan Vokasional Junior (PAV) di sekolah-sekolah awam. Pelajar yang telah melengkapkan Tingkatan 3 (PT3) mempunyai pilihan untuk mengikuti laluan latihan kemahiran (sama ada institusi latihan kemahiran awam atau swasta) yang membawa kepada 5 tahap kelayakan kemahiran dalam sektor kemahiran.

Mereka juga boleh mengikuti program pendidikan Vokasional 4 tahun di Kolej Vokasional MOE yang membawa kepada penganugerahan Diploma Vokasional Malaysia, DVM. Program DVM di Kolej Vokasional juga terbuka kepada graduan PAV.

Lepasan sekolah yang telah menamatkan SPM boleh mendaftar di Kolej Komuniti, politeknik dan MTUN (Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia) bagi pendidikan kerjaya untuk mendapatkan kelulusan sijil, diploma dan diploma lanjutan. Lepasan sekolah STPM / Matrikulasi dan pemegang Diploma boleh maju ke kelayakan ijazah sarjana muda di MTUN (Universiti Teknikal).

Iklan

TINDAKAN SEGERA LEPASAN SPM 2017


1- Mendalami Maklumat TEVT yang ditawarkan Oleh UPU
2- Cari Kursus Yang Di tawarkan oleh Institusi

3- Cari Semua Kursus ILKA-TEVT Yang Ditawarkan UPU

4- Carian Lihat Syarat-Syarat Program Yang Ditawarkan

5- Pilih Kursus dan Institusi Yang Sesuai dan Layak Semasa Memohon
ILKA – TEVT – LAPORAN PPPM 2016

PENUTUP

Berdasarkan situasi semasa di mana kerjaya menjadi matlamat akhir dalam pembelajaran anda, maka bidang teknikal dan vokesyenal ini boleh membuka ruang yang luas untuk memberikan pekerjaan di masa hadapan. Oleh itu, jangan abaikan peluang yang ada dalam bidang ini.

Terima kasih

× Whatsapp